Учитель - це учень,
він вчиться завжди. Він сам йде до мети і веде за собою. Протягом всієї нашої професійної подорожі ми збираємо певний педагогічний багаж꞉ технології,
методи, прийоми, різні способи організації навчальної діяльності освітнього
простору. Коли ми виходимо з університету, наш педагогічний чемоданчик
невеликий і новенький, потім ми наповнюємо його досвідом колег і своїм власним.
Сьогодні я пропоную вам поповнити свій багаж технологією продуктивного
навчання.
Міцність базисних
знань, умінь - головна мета сучасної шкільної підготовки з математики.
Що необхідно
робити, щоб знання, вміння були міцними?
Яку педагогічну
технологію потрібно використовувати вчителю?
Шлях до міцних
знань один - багаторазове і безперервне повторення вивченого в усі нових
ситуаціях доти, поки дії не будуть доведені до автоматизму, не осядуть в
довгостроковій пам'яті.
Продуктивна
технологія націлена на міцне засвоєння базисних знань, умінь. Педагогічною
роботою створюється продукт. Все те, що робив учитель, і то, як він робив, в
кінцевому підсумку перетворилося на продукт.
В продуктивній
технології ми можемо вибирати і комбінувати всі відомі нам види навчання:
пояснювально-ілюстративне, проблемне, програмоване, комп'ютерне. Модель
продуктивної технології включає в себе сім етапів. 5 етапів різної практики, на
які відводиться 30 - 35 хвилин уроку і 2 етапи стосуються пояснення,
роз'яснення, інструктування, які займають 15 - 10 хвилин уроку. Мета кожного
продуктивного уроку - сформувати вміння, використовуючи набуті знання шляхом
збільшення часу активної самостійної роботи кожного учня.
Для кожного етапу
продуктивного уроку розроблена система доцільних прийомів. Кожен продуктивний урок починаю з фронтального виконання практичних завдань, які повинні бути короткими,
інформативними, не складніше домашнього завдання, з «родзинкою», щоб встановити
готовність учнів до успішного продовження навчання.Найчастіше використовую математичні диктанти, інтерактивні ігри, тести. Велику роль відіграють усні завдання, а також завдання, в яких пропонується знайти помилку. На цьому етапі уроку також використовую інтерактивні методи навчання «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Хмара слів».
«Хмара слів» - це візуальне уявлення списку тегів (також званих
ключовими словами). Ключові слова найчастіше представляють собою окремі
поняття, і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або
кольором. З чим
можна пов'язати можливості використання його в навчанні математіки꞉
• Темою уроку
• Означенням
• Метою уроку
• Правилами
• Властивостями
• Ознаками
• Теоремами
• Проблемним питанням
Використання «хмари
слів» допустимо на всіх етапах роботи з формування математичних понять,
визначень: на початковому етапі, на етапі закріплення. Також, учитель може
організовувати роботу над хмарою фронтально, індивідуально і по групах. Робота
над «хмарою» будується за певними етапами: введення поняття, визначення
ключових слів по вихідним параметрам, асоціативним методом підбору образу,
створення хмари.
Створення
проблемної ситуації здійснюю відповідними способами: зіткнення учнів з явищами
і фактами, які вимагають теоретичного пояснення; спонукання до самостійного
порівнянні, зіставлення математичних фактів, дій. На цьому етапі використовую
підручник, роздатковий матеріал, довідники, додаткову літературу.
При вивченні нового
матеріалу використовую презентаційний супровід, схеми, таблиці, моделі, карту
пам'яті, методику мнемотехніки.
Зупинюся на
методиці мнемотехніки. Всім нам ще зі шкільних років добре відомі жартівливі
приказки: «Піфагорові штани на всі сторони рівні», «бісектриса - це криса, яка
бігає по кутах і ділить кут навпіл», «Медіана - мавпа, стрибає по сторонам,
ламаючи їх навпіл». Ці та інші висловлювання допомагали нам запам'ятати теореми
і означення. Наприклад, пояснюємо множення одночлена на многочлен: уявіть
собі, що ви прийшли в гості, ви вітаєте кожного, хто живе в цій квартирі.
Методика
«мнемотехніки» - це система «внутрішнього листа», яка спирається на
безпосередній запис в мозок зв'язків між зоровими образами, що відповідають
елементам інформації, які ми запам'ятовуємо.
Мнемонічне
запам'ятовування складається з чотирьох етапів:
1. Кодування в
образи.
2. Запам'ятовування
(з'єднання двох образів).
3. Запам'ятовування
послідовності.
4. Закріплення в
пам'яті.
На моєму блозі
розміщені деякі елементи мнемотехніки.
Педагогічний досвід
роботи показує, що карти пам'яті запам'ятовуються легко, якщо вони складені учнями. Проявивши свою індивідуальну творчість, карти пам'яті допомагають
накопичувати, зберігати і передавати інформацію в короткій і зручній для
відтворення формі.
Розглянемо
інструкцію складання «карти пам'яті»:
1. Головна тема
розташована в центрі.
2. Основні ідеї
кожної теми розташовані у вигляді гілок дерева.
3. Використовуйте
для позначення кожного пункту тільки одне слово або символ.
4. Розміщуйте
взаємопов'язані пункти на одній і тій же основній гілці.
5. Використовуйте
різнокольорові олівці або фломастери для кожної окремої гілки.
6. Малюйте стільки
картинок, скільки зможете.
7. Якщо тема триває
кілька занять, домальовуйте карти після отримання нової інформації.
Завершення циклу
продуктивного уроку - це безпосередньо практична діяльність учнів. Активність
учнів на продуктивному уроці тісно пов'язана з самостійною роботою. Знання,
вміння і навички, набуті учнями в результаті добре організованої самостійної
роботи, міцніші і грунтовніші. Крім того, в процесі самостійної роботи учнів
виховується наполегливість, увага, витримка і інші важливі якості. У практиці
використовую короткочасні з одночасним вирішенням вправи на дошці для перевірки
їх учнями, самостійні роботи з використанням дидактичних матеріалів,
онлайн-тести; самостійні роботи з підручником, диференційовані самостійні
роботи.
І зараз пропоную
вам, колеги, відповісти на питання «онлайн-тесту». Потрібно вибрати одну
правильну відповідь з чотирьох.
Тестування має
вищу якість і об'єктивним способом оцінювання.
Тестування -
більш справедливий метод, воно ставить всіх учнів в рівні умови.
Тести це більш
об'ємний інструмент, оскільки тестування може включати в себе завдання з усіх
тем курсу.
Тест це більш
точний інструмент, так, наприклад, шкала оцінювання тесту з 20 питань,
складається з 20 ділень, в той час, як звичайна шкала оцінки знань - тільки з
чотирьох.
Тестування більш
ефективно з економічної точки зору.
Для поліпшення
розуміння, закріплення і відтворення інформації доцільно проводити такі форми
уроків, як: урок-змагання, урок-вікторина, урок - «круглий стіл», урок-гра,
інтегровані уроки. Саме на них краще реалізуються основні принципи
продуктивного навчання.
Чимало уваги
приділяю впровадженню сучасних інтернет-технологій в навчально-виховний процес.
Є співавтором електронного передпрофільного підручника з алгебри і геометрії для
учнів 9-х класів, розміщеного на платформі MOODLE сайту «Школи сучасних знань».
А також є керівником групи вчителів математики «Школа олімпійського резерву» по
розробці дистанційного курсу підготовки учнів до олімпіад з математики, є
координатором сайту вчителів математики міста Мелітополя.
Сподіваюся, що
сьогодні ви наповнили свої професійні валізки прийомами і методами технології
продуктивного навчання, з якими я вас познайомила, думаю вони не стануть зайвим
вантажем в вашому педагогічному багажі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий